پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

روستای تیس

بندر قدیمى تیس سابقه‏ اى چندین هزارساله دارد.وجود آثارتاریخی کهن ازقبیل قلعه ها،قبورو....حاکی ازوجودتمدنی بسیار قدیمی دراین محل است که بسیاری ازاین آثار موردشناسایی قرارگرفته اند. افضل ‏الدین ابوحامدبن‏حامد در کتاب عقدالعلى‏للموفق‏ الاعلى که در سال 584 ه.ق نوشته از بندر تیز (تیس) و تجارت بازرگانى آن سخن گفته است.

پرتغالى‏ها نخستین کشور استعمارى بودند که در سال 912 ه.ق (1506م) به دریاى مکران حمله کردند و به فرماندهى آلبوکرک بر چابهار و تیس تسلط یافتند و تا سال 1031 ه.ق چیرگى خود را حفظ کردند. انگلیسى‏ها بعد از پرتغالى‏ها در قرن 17 میلادى و در سال 1616م. (1026ه.ق) به این منطقه وارد شدند.

اما امروزه تیس روستایی بیش نیست که در محدوده منطقه آزاد چابهار قرارگرفته ودرمسیرارتباطی جابهار-کنارک توجه هرمسافری رابه خودجلب می کند.

در نزدیکی تیس بندرچابهارقراردارد با اینکه شهری نوپا وجدید است با پیروزى انقلاب اسلامى و بروز جنگ تحمیلى به دلیل اهمیت استراتژیکى خاص خود مورد توجه قرار گرفته و اینک روز به روز گسترده‏ تر مى‏شود و نقش مهمى در اقتصاد کشور ایفا مى‏کند و از زمانى که در زمره مناطق آزاد تجارى - صنعتى قرار گرفته از پیشرفت چشمگیرى برخوردار شده است.

چابهار، هم آواز با اقیانوس

شهرستان چابهار با مساحتی حدود ۱۷ هزار و ۱۵۵ کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران در کنار آب های گرم دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است.
این شهرستان از جانب شمال به شهرستان های ایرانشهر و نیکشهر و از جنوب به دریای عمان و از شرق به پاکستان و از غرب به استان های کرمان و هرمزگان محدود است. بندر چابهار، مرکز شهرستان با وسعتی بالغ بر ۱۱ کیلومترمربع در ارتفاع ۷ متر از سطح دریا قرار گرفته است. فاصله هوایی شهرستان چابهار تا تهران یکهزار و ۴۵۳ کیلومتر و فاصله زمینی از طریق جاده ایرانشهر به کرمان یکهزار و ۹۶۱ کیلومتر است. این شهرستان دارای حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان است. شرایط آب و هوایی و همجواری منطقه آزاد چابهار با دریا، نزدیکی به مدار رأس السرطان و قرار گرفتن در مسیر بادهای موسمی شبه قاره هند و جبهه های استوایی موجب شده که دارای آب و هوایی گرمسیری و معتدل با رطوبت نسبی باشد. این منطقه گرمترین نقطه کشور در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است. جاذبه های گردشگری شهرستان چابهار هر ساله گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به این منطقه جذب می کند.

 

ادامه مطلب ...

چابهار شهر زیبای بهار

دهکده صیادی تیس در ضلع شرقی و در محدوده منطقه آزاد، در فاصله 9 کیلومتری شمال شهر چابهار قرار گرفته است. قدمت آن به 2500 سال قبل می‌رسد و در کتاب‌های فتوحات اسکندر مقدونی به عنوان «تیز» مشهور بوده و به مرور زمان به تیس تبدیل شده است.

روستای تیس

تیس قبلاً بندر تجاری فعالی بوده که به وسیله مغول‌ها ویران شده است. در دهکده تیس هنوز هم بعضی از آثار ویرانی‌ها برجای مانده است. این روستا پس از چابهار و کنارک، پرجمعیت‌ترین و آبادترین منطقه نوار ساحلی بلوچستان محسوب می‌شود.

 

چابهار شهر زیبای بهار

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

کوه گل افشان ( چشمه گل افشان بندر تنگ؛ چابهار )

در جنوب شرق ایران 20 گل‌فشان وجود دارد که 5 مورد آنها بین بندر جاسک و میناب، 9 مورد بین چابهار و بندر جاسک و 6 مورد دیگر هم بین چابهار و مرز ایران و پاکستان بویژه شمال خلیج گواتر قرار گرفته است. مهمترین این گل‌فشان ها در 95 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستای تنگ در زمینی مسطح واقع شده و دارای سه تپه کوچک گل‌فشان است که یکی از آنها شبیه آتشفشان و در حال حاضر فعال است و بقیه آنها نیز از چند سال قبل به صورت غیرفعال درآمده‌اند .   

                                       

                                

توضیحات بیشتر در ادمه مطلب

ادامه مطلب ...

آغاز جشنواره تابستانی چابهار از شهریور ماه

خبرگزاری آریا-  از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار ،جشنواره تابستانی چابهار 10 شهریورماه افتتاح خواهد شد.
به گزارش آریا به نقل از مانا،  "بزرگ زاده"معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار  اظهار داشت:به دلیل همزمانی ماه مبارک رمضان با ایام تعطیلات تابستانی،جشنواره تابستانی چابهار امسال همزمان با عید سعید فطر در تاریخ دهم شهریور ماه آغاز به کار خواهدکرد.
وی افزود:جشنواره تاستانی چابهار تا دهم مهرماه بر پا خواهد بود.
به گفته وی ،در مدت برگزاری جشنواره،تسهیلات مناسبی برای گردشگران در نظر گرفته شده است.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد:تخفیف در مکانهای اقامتی و سایر امکانات گردشگری و فروش فوق العاده در مراکز خرید از جمله اقداماتی است که در مدت یک انجام خواهدشد.


این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد چابهار،اظهار امیدواری کرد:جشنواره تابستانی امسال همچون سالهای گذشته از رونق قابل قبولی برخوردار شود. 

خطر سونامی در چابهار جدی است

به گزارش سیاوش رضوانی ظهر امروز در جلسه‌ای به منظور اطلاع رسانی و بررسی راهکارهای مقابله با پدیده سونامی در اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ضمن تشریح اقدامات بنادر و دریانوردی در راستای جلوگیری از خسارات احتمالی پدیده سونامی و شناسایی گسل سونامی در منطقه چابهار اظهار داشت: به دلیل توسعه نواحی و سرمایه‌گذاری‌های سنگین و خسارات جانی و مالی بر اثر پدیده سونامی ، مسئله باید با جدیت پیگیری شود. 

ادامه مطلب ...

گُواتر، فانوسی در منتهی الیه جنوب شرقی

«گواتر» ، تکه کوچکی از سرزمین بلوچستان است که درمنتهی الیه جنوب شرقی ایران واقع شده است. در کتیبه های تاریخی داریوش به خط میخی از این سرزمین به نام «ماکا» نام برده شده است.

 درصورت پایان یافتن طرح ۴۰۰۰هکتاری پرورش میگو، سالانه ۷هزارتن میگو به ارزش ۵۰میلیون دلار تولید و ۴هزارفرصت شغلی ایجاد می گردد.

ادامه مطلب ...