پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

خطر سونامی در چابهار جدی است

به گزارش سیاوش رضوانی ظهر امروز در جلسه‌ای به منظور اطلاع رسانی و بررسی راهکارهای مقابله با پدیده سونامی در اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ضمن تشریح اقدامات بنادر و دریانوردی در راستای جلوگیری از خسارات احتمالی پدیده سونامی و شناسایی گسل سونامی در منطقه چابهار اظهار داشت: به دلیل توسعه نواحی و سرمایه‌گذاری‌های سنگین و خسارات جانی و مالی بر اثر پدیده سونامی ، مسئله باید با جدیت پیگیری شود. 

وی افزود: سرعت موج ناشی از باد در حالت عادی بین هشت تا 100 کیلومتر در ساعت بوده در حالی که سرعت موج در زمان وقوع سونامی بین 800 تا یکهزار کیلومتر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان ‌و بلوچستان تصریح کرد: سونامی پدیده‌ای نو ظهور است و ما باید با تصمیم‌گیری‌های سنجیده بتوانیم از خسارات احتمالی جلوگیری کنیم.

مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: کشور ما با دارا بودن 5 هزار کیلومتر خط ساحلی در مجاورت آب‌های دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، متولیان امور دریایی باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

حجتعلی شایانفر بیان کرد: یکی از اهداف اصلی طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران، موضوع کاهش آسیب پذیری مناطق ساحلی و ساکنان آنها نسبت به خطرات طبیعی و مصنوعی است.

وی اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان و اقیانوس هند و به دلیل جغرافیای کوهستانی-بیابانی، فرو رانش صفحه دریای عمان در منطقه مکران، کم بودن و نا منظم بودن بارش جوی، پتانسیل حادثه‌خیزی بالایی دارد.

مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر چه حوادث و سوانح طبیعی در طی سال‌های اخیر در این استان به طور جدی تجربه نشده است، اما امکان وقوع آن وجود دارد و وجود گسل وسیع مکران در دریای عمان، امکان پدیده سونامی را در تمامی نواحی ساحلی دریای عمان از بلوچستان تا تنگه هرمز را ممکن می‌سازد.

شایانفر اضافه کرد: در صورت وقوع این حادثه طبیعی، بروز فاجعه انسانی دور از انتظار نخواهد بود.
وی تأکید کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته در مورد سونامی، دو زون اصلی فرو رانش در اقیانوس هند وجود دارد که می‌تواند مسبب وقوع زلزله شود.

مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی زون فرو رانش اندونزی و شرق آن و زون فرو رانش مکران در غرب که زون فرو رانش مکران در سواحل جنوبی ایران و پاکستان و نیز در شمال غرب اقیانوس هند واقع شده و طول گسل مکران حدود 900 کیلومتر پیش‌بینی شده است.

شایانفر افزود: این گسل به موازات ساحل کشور ما کشیده شده که کشورهای ایران، عمان، پاکستان و هند را متأثر می‌کند.

وی تصریح کرد: مدیران ما در این بخش باید ریسک‌مدار باشند نه بحران مدار به گونه‌ای که برای جلوگیری از کاهش خسارات در زمان وقوع این حادثه، اقداماتی از قبیل انجام مطالعات تحلیل خطر و آسیب پذیری در دریای عمان، راه‌اندازی مرکز پایش و هشدار سونامی، فراهم آوردن وسایل ارتباطی و اطلاع رسانی مناسب، ارائه آموزش‌های عمومی به ساکنان مناطق ساحلی، تعیین درست کاربری اراضی ساحلی و ساخت و ساز ایمن و مقاوم و اجتناب از جانمایی صنایع مهم، انبارهای دپوی اقلام بندری و مجتمع‌های مسکونی پیشنهاد می‌شود.

محسن سلطانپور استادیار دانشگاه خواجه نصیر طوسی نیز در این جلسه گفت: زمان رسیدن امواج سونامی به سواحل ایران بین 23 تا 13 دقیقه است و در صورت وقوع زلزله 4 ریشتری، پدیده سونامی را در پی خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد