پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

روستای تیس

بندر قدیمى تیس سابقه‏ اى چندین هزارساله دارد.وجود آثارتاریخی کهن ازقبیل قلعه ها،قبورو....حاکی ازوجودتمدنی بسیار قدیمی دراین محل است که بسیاری ازاین آثار موردشناسایی قرارگرفته اند. افضل ‏الدین ابوحامدبن‏حامد در کتاب عقدالعلى‏للموفق‏ الاعلى که در سال 584 ه.ق نوشته از بندر تیز (تیس) و تجارت بازرگانى آن سخن گفته است.

پرتغالى‏ها نخستین کشور استعمارى بودند که در سال 912 ه.ق (1506م) به دریاى مکران حمله کردند و به فرماندهى آلبوکرک بر چابهار و تیس تسلط یافتند و تا سال 1031 ه.ق چیرگى خود را حفظ کردند. انگلیسى‏ها بعد از پرتغالى‏ها در قرن 17 میلادى و در سال 1616م. (1026ه.ق) به این منطقه وارد شدند.

اما امروزه تیس روستایی بیش نیست که در محدوده منطقه آزاد چابهار قرارگرفته ودرمسیرارتباطی جابهار-کنارک توجه هرمسافری رابه خودجلب می کند.

در نزدیکی تیس بندرچابهارقراردارد با اینکه شهری نوپا وجدید است با پیروزى انقلاب اسلامى و بروز جنگ تحمیلى به دلیل اهمیت استراتژیکى خاص خود مورد توجه قرار گرفته و اینک روز به روز گسترده‏ تر مى‏شود و نقش مهمى در اقتصاد کشور ایفا مى‏کند و از زمانى که در زمره مناطق آزاد تجارى - صنعتى قرار گرفته از پیشرفت چشمگیرى برخوردار شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد