پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

جاهای دیدنی دهستان کهیر

جاهای دیدنی دهستان کهیر 

کوه گل فشان : در 20 کیلومتری روستای کهیر در مسیر جاده بندر تنگ , یکی از پدیده های نادر و حیرت انگیز دهستان کهیر ,  پدیده طبیعی «گل فشان» است که نام محلی آن «نافگ» است . این پدیده با پرتاب گل و همراه با متصاعد شدن گاز از اعماق زمین نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این گل فشان در سالیان متمادی با پرتاب گل به اطراف خود تپه ای بوجود آورده است که هیچ گونه گیاهی در اطراف  آن رشد و نمو نمی کند. این گل فشان با ارتفاع تقریبی 102 متر و قطر قاعده کمی بیش از 100 متر می باشد. در فواصل زمانی حدود یک دقیقه مقداری گل با صدای خاصی شبیه به ترکیدن یک حباب , از چاله خارج و به اطراف پراکنده می شود. به علت نزدیکی زیاد این منطقه به اقیانوس و همچنین شکل خاص پوسته زمین در این ناحیه پوسته اقیانوس با شیب بسیار تندی در زیر این منطقه به داخل زمین فرو می رود که باعث بوجود آمدن فشارهای زیادی به پوسته زمین می گردد. فشار بوجود آمده باعث خروج آب به همراه آن گل و لای می شود. این عامل یکی از علت های بوجود آمدن گل فشان در این منطقه بوده است. سرد بودن گل و عدم وجود بخار به همراه آن تأییدی بر صحت ادعای ذکر شده است. با توجه به اینکه دهانه این تپه منحصر به فرد به مرور زمان در حال تنگ تر شدن است به نظر می آید با فعالیت هایی جهت جلوگیری از مسدود شدن آن به عمل آید و در زمینه تبلیغات بیشتر و ایجاد امکانات گردشگری برای بازدید از آنها اقدامات مقتضی انجام گیرد.

تپه بلبلوک : در 10 کیلومتری دهستان کهیر در مسیر جاده روستای چگردانی لاش از توابع دهستان کهیر در 4 کیلومتری که این مسیر طی می شود سمت راست این پدیده طبیعی و حیرت انگیز با فاصله 1 کیلومتر دیده می شود و این مسیر دارای جاده خاکی می باشد

این پدیده دارای دو دهانه می باشد که از یک دهانه آن گل و آب و از دهانه دیگر گاز متقاعد شده خارج می شود که اگر کبریت روشن شده را در دهانه آن قرار دهیم دهانه آن آتش می گیرد و در زمانی که خودمان آن را خاموش نکنیم این آتش روشن می ماند.

 

چشمه آب شور (عین): در 40 کیلومتری دهستان کهیر در مسیر جاده روستای تران از توابع دهستان کهیر در 4 کیلومتری این روستا در سمت راست یک پدیده طبیعی و حیرت انگیز بصورت چشمه (عین) دیده می شود . این پدیده مانند یک حوضچه که از آن گل و آب بیرون می آید و هیچ پر نمی شود و گل آن برای امراض پوستی استفاده می شود. 

 

صخره گوردیم : یکی از جلوه های طبیعی و دیدنی دهستان کهیر صخره گوردیم در 45 کیلومتری روستای کهیر در منتهی الیه جاده گوردیم صخره دیدنی گوردیم دیده می شود. ارتفاع این صخره حدود 60 متر از سطح دریا و با مسافتی بالغ بر 2 کیلومتر که زوایای مختلف آن روبروی دریای عمان است این چشم انداز و جلوه گر با پوشش گیاهی خاص مشرف به دریای بی کران عمان منطقه ای است که یک سمت آن به خشکی متصل شود همانند یک شبه جزیره است.

 

رودخانه و باغات کهیر : رودخانه کهیر در کنار روستای کهیر یکی از پدیده های طبیعی دهستان کهیر می باشد که بخاطر داشتن سواحل ماسه ای و درختان سرسبز زیبایی که در کنار آن رود قرار دارند و همچنین باغات کهیر با داشتن میوه های گرمسیری که در کنار این رودخانه قرار گرفته است از جاذبه های توریستی این منطقه می باشد. این رودخانه  تنها رودخانه در شهرستان کنارک  است  که جای بسیار مناسبی جهت شنا کردن و آبتنی افراد  دارد  وهر روز گروه های زیادی  جهت استفاده از این رودخانه با این جاذبه های توریستی  به این محل مراجعه می کنند . 

 خلیج تنگ و سواحل آن :  سواحل ماسه ای و همراه با صدف های ریز و درشت اقیانوسی , حرکت خرچنگ های ساحلی و مرغان ماهی خوار  از جاذبه های ساحلی این بندر  می باشد .

تپه ها و سواحل ماسه ای با وجود خرده صدف های موجود در آن علاوه بر جاذبه توریستی خود از لحاظ ژئومورفولوژیکی و رسوب شناسی زمینه مطالعات فراوانی را در این منطقه فراهم می آورد . این تپه ها از لحاظ ارتفاع و حجم منحصر به فرد می باشد .

در قسمتی از این بندر که « ونک » نام دارد سواحل زیبا برای قدم زدن  و  با موج های آرام که شرایط بسیار خوبی برای شنا کردن در دریا را دارد . این سواحل زیبا و آرام توانسته زیست گاه بسیاری از مرغان و پرندگان دریایی  باشد که همراه با وجود خرچنگ های فراوان در ساحل و آسمان آبی و دریای آرام خود توانسته اند بیانگر یک عظمت الهی باشد.

 

سر زمین های بدلندی :   سرزمین های بدلندی نیز یکی از مناظر بدیع و سحر انگیز هستند که اگر در مسیر  جاده کنارک بطرف کهیر حرکت کنیم  این اشکال را در واحد مارنی  در میان لایه های ماسه سنگی مشاهده می کنیم .

 این عارضه را می توان از شاخص ترین پدیده ژمورفولوژی بشمار آورد که در هیچ منطقه ای از ایران با این  تراکم و زیبایی مشاهده نمی شود .

کوه های مریخی یا مینیاتوری  و تپه های کوچک که به گویش محلی به آنها « بُر » می گویند نمونه هایی از کوه های این منطقه هستند که هر بیننده ای را به تعجب وا می دارند .

انجیر معابد : در 40 کیلومتری کهیر در مسیر جاده تنگ و در« روستای کم شهر» انبوهی از این درخت که به زبان محلی آن را  «کرک» می گویند وجود دارد . این درختان که در آن  شیره سفید رنگی جریان دارد و از درختان تیره کائوچو بشمار می آید .

پوست این درخت صاف و خاکستری , برگ هایش بیضی شکل ساده و درشت است . میوه هایش نارنجی رنگ و به درشتی فندق و قابل خوردن است . این  در ختان دارای قدمتی صد ساله هستند .

یکی از ویژگی های این درختان این است که جوانه هایی از شاخه این درختان به سمت پایین می فرستد و وقتی که به زمین برسد رشد می کند و درخت دیگری که مانند یک ستون بزرگ برای درخت مادر است بوجود می آید .

جاده ایستگاه مخابراتی کهیر : در 3 کیلو متری کهیر و در روستای حیدر آباد جاده آسفالتی بطرف ایستگاه مخابراتی کهیر وجود دارد که در مسیر این جاده می توان کوه ها و عارضه های طبیعی قشنگی مانند پرتگاه ها , دودکش های جن و ..... مشاهده کرد .

آبشار « کُجی » که در هنگام بارندگی منظره بسیار قشنگی دارد و اکنون در پایین آن «کُمب » مانند یک حوضجه کوچک دارای آب شیرین و گوارایی است که در کنار آن کوه  و درختان  مانند حیات یک خانه آن را احاطه کرده و منظره بسیار زیبایی را برای آن بوجود آورده است . در ادامه این  مسیر  به بالاترین نقطه این منطقه می رسیم که میتوان کوه ها  را از نزدیک ببینیم و لمس کنیم و از بالای این کوه ها می توان  روستاها , باغات و جنگل های انبوه را با مناظر بسیار زیبایی  در پایین مشاهده کرد .

غار «کل بی بانک » یکی از پدیده های طبیعی  است که در مسیر این جاده قرار دارد و نمونه آن هم در روستای برسر وجود دارد .

روستای توریستی انگور آباد : روستای انگور آباد  یکی از روستای بسیار جذاب و توریستی دهستان کهیر می باشد  که در 3 کیلومتری شمال کهیر واقع شده است .

خانه های کپری این روستا بنام « کَمب »  که با چوب درخت خرما( کرز ) و گیاه داز ( پیش ) به طرز بسیار زیبا و قشنگی ساخته شده که جذاب , دیدنی و سنتی  است . این روستا به دلیل قرار گرفتن در زمینی هموار و مسطح در  بالای کوه  مناظر پایین آن که  باغات کهیر , درختان سرسبز و با فاصله کمی رودخانه کهیر  قرار دارد منظره بسیار جالب و دیدنی را بوجود آورده است .

اهالی این روستا افراد مهاجری هستند که چندین سال پیش به این منطقه مهاجرت کرده و بافت سنتی روستایی و قومی خود را حفظ کرده اند . زنان این روستا از فعال ترین زنان این منطقه  هستند که  محصولات باغات کهیر را خریداری کرده و هر روز  صبح زود با مینی بوس  به مرکز شهرستان کنارک رفته و این محصولات را به فروش می رسانند و بعد از ظهر مایحتاج  خانواده خود را خریداری نموده  و با همان مینی بوس ها به روستای خود باز می گردند .

 

باتشکر فراوان از آقای طاهر میرزایی  مسئول میراث فرهنگی و گردشگری در دهستان کهیر که در تدوین این برنامه با بنده نهایت همکاری را داشته اند  

منبع : وبلاگ kahiri

نظرات 2 + ارسال نظر
امــ یـ ـد بـــ لــ ـوچ دوشنبه 27 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 03:57 http://veno3soft.blogsky.com

سلام دوست عزیز خوبی بروزم فقط بیا منتظرتم

حتما اوکی ....

بهرام باشنده سه‌شنبه 28 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 13:30 http://ordibeheshtmaheman.blogfa.com

سلام دوست خوب وبلاگ خوبیه بهت تبریک میگم امیدوارم همیشه برای معرفی منطقه کوشا باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد