پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

جاده ساحلی چابهار، بریس

 جاده ساحلی چابهار، بریس

 

جاده ساحلی چابهار-بریس تنها یک جاده کنار دریا نیست بلکه راهی برای پیوند دریا و چند جاذبه ی طبیعی دیگر است که مختصری به توضیح آنها می پردازم.

- سواحل صخره ای : در ابتدای جاده ساحلی چابهار - بریس - پسابندر شاهد صخره هایی هستید که بر اثر فرسایش آبی سوراخ هایی از عمق دریا در آنها ایجاد شده است و هنگامی که موج به سمت آنها حرکت می کند آب با شدت از آنها به طرف آسمان فوران می کند.به این پدیده موج افشان می گویند.ارتفاع موج افشان در فصل بادهای موسمی چابهار به 20متر می رسد.

- تالاب لیپار : در فاصله 15 کیلومتری چابهار و در این جاده ساحلی تپه هایی وجود دارند که موقعیت مکانی آنها باعث می شود آب های سرگردان حاصل از بارندگی به دریا نریزد و سبب تشکیل تالابی با وسعت حدود 14Km می شود.نامش تالاب لیپار است که بسیار سرسبز و زیباست.

- کوههای مینیاتوری (مریخی): در فاصله حدود 35Km از ابتدای جاده شروع می شوند و کیلومترها امتداد دارندکه از نظر زیبایی فوق العاده منحصر به فرد هستند.

- درخت انجیر معابد : درختی که قطر آن به چند ده متر! می رسد.دارای تاجی در بالای خود و میوه ای به شکل انجیر می دهد.این درخت چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند.

- جنگل حرا : در فاصله ی 120Km چابهار جنگلی وجود دارد که به جنگل حرا معروف است. در هنگام مد دریا تاج این درختان از آب بیرون می ماند طوریکه با قایق می توان در این جنگل به تفریح پرداخت. خارج از فواید بسیار دارویی این جنگل، پرندگان بسیاری نظیر فلامینگو، عقاب، مرغ ماهی خوار و ... در روی این درختان لانه دارند که بسیار زیباست.

- فرش خزه و جلبک، صخره های بسیار مرتفع و عمودی رو به دریای عمان، اسکله های صیادی "رمین" ، "پسابندر" ، "گواتر" را هم اضافه کنید.

اینها تنها مواردی بودند که با نادیده گرفتن زیبایی ساحل بکر و دریای چابهار در جاده ساحلی قابل بیان بودند. در نظر بگیرید که تمام این زیبایی ها به دریایی مشرف باشند که به اقیانوس و آبهای آزاد راه دارد.علاوه بر این به دلیل نقش بادهای موسمی در هیچیک از فصول سال خبری از شرجی بیش از حد و تعفن دریا نیست چراکه : متوسط دمای حداکثر (در خرداد ماه) طی یک دوره ۷ ساله۳۱ درجه سانتی گراد و متوسط دمای حداقل (در دی ماه) ۱۹ درجه سانتی گراد است.
منبع: سایت تحلیلی خبری عصر ایران

نظرات 2 + ارسال نظر
باران پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 19:41 http://www.saydagoli.blogfa.com

سلام دوست عزیز وب زیبایی داری خوشحال میشم سر بزنی و یکم هم از ایرانشهر بگی بای

مسلم زرآباد شنبه 24 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:47 http://www.zarabad-news.blogsky.com

سلام دوست عزیز.مچکر.مطلب خوبی بود. از اینکه بعنوان یک بلوچ نویسنده در دنیای مجازی مشغول هستید افتخار میکنم.
خوشحال میشم ما رو بعنوان دوست در یک گوشه ی وبتون بعنوان خبررسانی شهرزرآیاد لینک کنین. یادت نره به ما هم سر بزنیتشکر و خدانگهدارت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد