پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

مدرسه عربیه اسلامیه چابهار

 در سال 1349 هجری شمسی  پایه واساس یک حوزه علمیه  به منظور زدودن فقر فرهنگی ناحیه توسط حضرت مولانا ملازئی بنیان نهاده شد و عملیات ساختمانی آن در همین سال آغاز گردید . ساختمان مدرسه در سال 1351 هجری شمسی پایان یافت و با پذیرش 40 طلبه از شهر چابهار و5 طلبه  شبانه روزی از سایر نقاط شهرستان  چابهار و یک نفر مدرس تحت مدیریت مولانا عبدالرحمن آغاز به درس کرد . با فعالیتهای مداوم مدیریت مدرسه به ویزه با ارشاد و راهنماییهای او در خطبه های نماز جمعه بینش اسلامی وسیعی در میان مردم پیدا شد و در نتیجه شمار بیشتری جذب مدرسه شدند. بدین ترتیب مدرسه سیر تکاملی خود را پیمود و تمام ناحیه را تحت پوشش قرار داد. مدرسه بتدریج شکل مرکز بزرگ علمی به خود گرفت و دارای تشکیلات و فعالیتهای زیر گردید:    

-     تعلیم و تدریس

آموزش علوم در حوزه به دو بخش تقسیم می شود که هر بخش دارای رشته های مختلف است:

بخش اول: آموزش قرآن است که به سه رشته  روخوانی; حفظ و قرائت و تجوید تقسیم می گردد.

بخش دوم: فراگیری علوم و معارف اسلامی است که به رشته های زیادی چون تفسیر اصول تفسیر  حدیث اصول حدیث فقه اصول فقه بلاغت فلسفه منطق عقاید تاریخ سیرت  ادبیات صرف و نحو تقسیم می شود.

تمام این علوم در دوره های مختلف ابتدایی  مقدمات سطح و خارج در مدرسه عربیه اسلامیه چابهار تدریس می شوند.

شعبه حفظ قرآ ن کریم

این شعبه دارای بخشهای پسرانه و دخترانه می باشد ودر این رشته فعالیتهای شایانی به عمل آمده است. در حال حاضر بخش پسرانه توسط سه استاد حافظ قرآن اداره می شود و هر ساله فارغ التحصیلان زیادی به جامعه اسلامی تقدیم می دارد و در بخش دخترانه تعداد زیادی از دختران شرکت می کنند و بسیاری از آنها در طی سالهای اخیر موفق به حفظ تمام قرآن کریم شده اند از سال 1365 ه- ش تاکنون بیش از400 نفر از دختر وپسر در شعبه حفظ فارغ التحصیل شده اند.

-3-طلاب

      طلابی که برای فراگیری علوم اسلامی به این مدرسه وارد می شوند . محلی مسافر و شیفتی هستند . شمار محلیها به 200 می رسد. طلاب مسافری که در مدرسه مقیم اند شمارشان به 160 نفر می رسد . بعضی مسافرند که در شهر چابهار نزد خویشاوندان خود بسر می برند و شمار آنها به 50 نفر می رسد شماری دیگر طلابی هستند که به صورت شیفتی مثلا صبح به مدرسه می آیند و بعدازظهر به دبستان می روند. این افراد حدود 150 نفر می باشند. میانگین شمار طلاب مدرسه عربیه اسلامیه تقریبا 500 الی 550 نفر است.

4- شبانه روزی

علاوه بر فرزندان مردم چابهار پسران و دختران نواحی سرباز و لاشار و شهرستان ایرانشهر و قصرقند و نیکشهر و زرآباد و دشتیاری شهرستان چابهارو دیگر شهرستانهای کشور نیز برای فراگیری علوم دینی در این مدرسه پذیرفته می شوند. این طلاب در مدرسه به صورت شبانه روزی بوده و مدرسه تمام هزینه های آنها از قبیل هزینه خوراک پوشاک مسکن کتاب ولوازم التحریر و ایاب و ذهاب را تامین می کند.

5- مدرسان و کارکنان

   در حوزه علمیه چابهار  علاوه بر مدیریت محترم  30 نفر مدرس یک نفر مسئول تدارکات  دو نفر آشپز و کمک آشپز سه نفر دربان ویک راننده مشغول به خدمت اند . بعضی از مدرسان به صورت شبانه روزی در مدرسه بسر می برند.

6- ساختمان و تاسیسات

حوزه علمیه چابهار دارای شش باب ساختمان است که سه باب آنها دو طبقه می باشند . این ساختمانها مشتمل بر مسجد30 اتاق خواب 15 کلاس درس  دارالمطالعه آشپزخانه 4 سالن بزرگ شامل سلف سرویس کتابخانه کلاسهای شعبه ناظره و حفظ و دو اتاق کوچک نگهبانی است.

7- انتشارات

مدرسه علاوه بر فعالیتهای آموزشی و درسی کارهایی در زمینه نشر کتاب و نشریات مختلف انجام داده است. مدیریت محترم  در این راه خدمات شایانی مبذول و نقش اساسی را ایفا کرده اند به طوری که بیشتر این آثار تالیف  ترجمه و یا نگارش اوست. تاکنون کتابها و نشریات زیر توسط این مدرسه چاپ و نشر گردیده است:   

1- مقام صحابه 2- عظمت صحابه 3- مصائب صحابه 4- حکایات صحابه 5- فضایل قرآن 6- شهسوار کربلا

 7- راز دلبران 8- اسلامیات9- شمشیرخالد بر گردن مالد 10- سوسیالیسم کفر است 11- گرگ در پوستین میش

12- معمولات یومیه 13- عقاید اهلسنت 14- فیصله حق 15 – نافع الانام 16- فضایل رمضان 17- فضایل تبلیغ 18- مقالاه الاشراف 19- تحذیر المشتاق 20- مبادی الفقهیه 21- آشنائی با آثار افکار و احوال سید ابوالاعلی مودودی

نشریات :  1- کلمات طیبات 2- حضرت ابوبکر صدیق 3- شهبانوی اسلام حضرت عائشه صدیقه 4- امهات المومنین 5- حضرت عثمان ذی النورین 6- درس عبرت برای بی نمازان 7- پیشنهاد 8- شجره طیبه 9- چهره های درخشان در پرتو قرآن  ---- نشریه هشدار  و نشریه نسیم ساحل

8- دعوت و تبلیغ

    حوزه علمیه چابهار از بدو تاسیس به فقر فرهنگی و جهالت مردم توجه داشته و به ارشاد و دعوت آنان پرداخته است تا جایی که امروزه اذهان مردم ناحیه روشن شده واز معارف و فرهنگ اسلامی آشناییهای لازم را به دست آورده اند. طلاب مدرسه در گذشته جماعت تبلیغی تشکیل می دادند و به ارشاد مردم می پرداختند. امروز طلاب در شبهای جمعه به مسجدها رفته و به کار تبلیغ و ارشاد می ÷ردازند. در شهر چابهار و نواحی آن نیز جلساتی برگزار و حضرت مولانا عبدالرحمن ملازئی با سخنرانیهای جالب و جذاب  خود مردم را راهنمایی و ارشاد می فرمایند.

9- مکاتب و شعب حوزه

با فعالیتهای زیاد مدرسه و در نتیجه فارغ التحصیل شدن تعداد کثیری حافظ قرآن  و مدرس ناحیه چابهار تحت پوشش مدرسه قرار گرفت و مکتبها و شعبه های زیادی بشرح زیر تاسیس و شروع فعالیت نمودند:

1-     مکتب تعلیم القرآن کورسر 1

2-     مکتب قرآن کورسر 2

3-     مکتب قرآن مسجدنور محله شیریها

4-     مکتب قرآن مسجد حیدری

5-     مکتب قرآن مسجد امیر حمزه

6-     مکتب قرآن مسجد بدر

7-     مکتب قرآن دخترانه محله شیریها

8-     مکتب قرآن مسجد مکی

9-     مکتب قرآن فاطمه  الزهرا

10- مکتب قرآن صدیقه کورسر

11-  مکتب قرآن امهات المومنین

12- مکتب قرآن ام سلمی عثمان آباد

13- مکتب قرآن ام کلثوم

14- مکتب قرآن ام الخیر

15- مکتب قرآن مسجد ابراهیمی

16- مکتب قرآن مسجد طوبی

17- مکتب قرآن مسجد جامع

18- مکتب قرآن تیس

19- مکتب قرآن تیس کوپان

20- مدرسه تعلیم القرآن رمین

21- مدرسه تعلیم القرآن کمبل

22- مدرسه فاروق اعظم سورو

23- مدرسه تعلیم القرآن ماندیرو پلان

 

مختصری از شرح حال مدیریت محترم مدرسه عربیه اسلامیه چابهار

حضرت مولانا عبدالرحمن ملازئی فرزند ملا احمد در سال 1324  ش در روستای انزا بخش سرباز شهرستان ایرانشهر متولد شد . وی از شش سالگی در خانه نزد پدر و مادر از قواعد حروف شناسی و هجاهای قرآن کریم درس را آغاز کرد سپس در مسجد محل که به صورت مکتب دایر بود دوره ابتدایی را گذرانده و توام با آن از هفت سالگی در دبستان روستای مجاور ثبت نام کرده و دوره مقدماتی رادر خانه نزد پدر و برادرشان حضرت مولانا محمدعمر و دو سال دوره سطح را در مدرسه عزیزیه روستای انزا و سال سوم سطح  تا دوره خارج را در مظهر العلوم کراچی پاکستان گذراند و مدرکی تحت عنوان سند العالم دریافت کرد .فنون تجوید و قرائت را در محضر اساتیدی چون مولانا زکریا و قاری حبیب الله خوانده و پس از شرکت در یک آزمایش اختصاصی در محضر شیخ قراء العالم یعنی شیخ محمود خلیل الحصری و شیخ عبدالباسط عبدالصمد مصری مدرک تخصص در قرائت را دریافت کرد.

  رشته های تخصصی علوم القرآن تفسیر و مناظره را به ترتیب نزد محدث بزرگوار سید محمد یوسف بنوری و مفسر نامور مولانا عبدالغنی جاجروی و علامه دوست محمد قریشی فرا گرفت و مدرک لازم را دریافت کرد.

  در سال 1344  ش به وطن بازگشت ودر حوزه علمیه عزیزیه انزا به تدریس تجوید قرائت و علوم دینی پرداخت

مدتی بعد به نیابت عموی خود مولانا گل محمد امام جمعه  اهلسنت ایرانشهر به خطابه و امامت جمعه آن شهر مشغول شد.

  درسال 1346ش بنا به دعوت و اصرار شدید مردم شهرستان چابهار برای امامت جمعه به این ناحیه مهاجرت و ساکن شد.

   در سال 1371ش  درآزمون تعیین سطح علوم روحانیان اهلسنت در  دانشکده الهیات تهران شرکت کرد و مدرک سطح 3 که آنوقت از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و به موجب بخشنامه های متعدد معادل دکتری اعلام گردیده بود دریافت داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد