پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

قلعه نوشیروان

قلعه نوشیروان  مجموعه ای  از  قلاع و استحکاماتی است که در بخش جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان  شهرستان چابهار  بخش نگور  دهستان سنگان قراردارند  این استحکامات که بخشی بر روی  کوه و بخشی دیگر در پای کوه قرار گرفته اند  و از سوی شمال  همجوار روستای « دک باهو »  از سوی غرب به روستای « سنگان» مشرف است  .

این محوطه به زبان بلوچی نوشیروان  کلات  موسوم است

موقعیت سوق الجیشی این قلعه به حالتی است که  از یک سوی مشرف به  خلیج  گواتر که  از دیر باز بصورت بندر گاه طبیعی  بودهو لنگر گاه تجار و بازرگانان  بوده  است و از سوی شمال مشرف به منطقه  دشتیاری و  باهو کلات از سوی شرق مشرف به منطقه دشت در  منطقه کیچ مکران در کشور  پاکستان  است .

این مجموعه استحکامات  شامل  سه قلعه   که یکی بر روی  کوه  که مشرف بر نواحیذکر شده است  و دو قلعه در پای  کوه قرار گرفته اند . روی کوه   محوطه ای وسیع  و باز  و به شکل یک لوزی بزرگ  است . بروی کوه مجموعه  ابنیه     شامل یک قلعه سنگی  بلند   ،محوطه ای مسکونی شامل مجموعه از منازل مسکونی  که برروی شیب  روی کوه قرار داشته و از اتاقهای معمولی تشکیل شده اند .

مجموعه ای از اتاقهای   سنگی در  ضلع جنوبی  که مشرف به محوطه مسکونی و ازسویجنوب  مشرف بر مرز تاریخی باهوکلات و دشت  در کیچ مکران  پاکستان  و بندرگاه  گواتر    در میان دیواره  جنوبی ان سوراحهای متعدد  که حالت تیر انداز را داشته اند  وجود دارد و نشانگر این مطلب  هستند که این بخش بصورت اقامتگاه   سربازان کاربرد داشته است   در قسمت غربی  کوه گورستانی شامل چند گور از دوره اسلامی و  قبل از اسلام  وجود دارد .

 

این گورها علاوه بر گورستانی است که در پای کوه قرارداشته و   با بررسی  کتیبه هایی که بر روی تعداد محدودی گور قراردارد  تاریخ  قدیمی ترین گور به  سده ششم هجری میرسد  ( تمامی گورهای این بخش متعلق به  دوره اسلامی هستند و کتیبه این گورها به زبان  فارسی و عربی است)

در پای کوه دو قلعه کوچک قرار دارد و اولی سنگی  و گلی  که در مقایسه با قلعه  اولی بسیار محقر تر می باشد  و بر روی تپه ای سنگی قراردارد  که به نقل از مردم بومی   بنای  ان متعلق به یکی از خوانین گچکی  بوده  که  پس از تصرف این حدود  این قلعه  را بنا نهاده است و قدمت ان به دویست سال می رسد .

 در کنار این قلعه  قلعه ای خشتی و گلی  استوار است که بانی اصلی ان شخصی به نام جلال خان از طایفه سردارزهی  است  در پای کوه  نهر آبی روان است که در اغلب فصول سال  دارای آب است و  می توان گفت این محدوده از نظر سوق الجیشی  مهمترین قسمت دشتیاری  و سواحل مکران است و علاوه بر  ان محوطه های باستانی  دامب کوه در بخش  ایرانی مرز  و  سوتکگین کوه در بخش پاکستانی مرز به فاصل اندکی  حدود  چند کیلومتر  قراردارند که  باقدمت  انها  5000 سال  می باشد و متعلق به  هزاره سوم قبل از میلاد هستند و محوطه  دامب کوه  که قدمت ان به دوره اشکانیان میرسد .

 قلعه نوشیروان بسیار مشابه قلعه گت  می باشد  که در   بخش قصرقند  و  در غرب روستای ساربوک است  مشرف بر رود خانه کاجو  و مسیر دشتیاری به  قصرقند و نیکشهر  می باشد .

نظرات 2 + ارسال نظر
فیری باکس پنج‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:38 http://freebox2.mihanblog.com


سلام!
دوست داری بازدیدهای وبت به طور چشمگیری افزایش پیدا کنه!
میخوام بهت یه لینک باکس رو معرفی کنم که میتونه در این کار بهت خیلی کمک کنه!
فقط کافیه کد لینک باکس رو بگیری و در وبت قرار بدی و بعد لینکت رو ارسال کنی...
http://freebox2.mihanblog.com
این لینک باکس بسیار سبک هستش و ارزش امتحان کردن رو داره!
امیدوارم ازش استفاده کنی!
با تشکر
مدیریت فیری باکس

امــ یـ ـد بـــ لــ ـوچ پنج‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:41 http://veno3soft.blogsky.com

سلام رفیق بروزم سری بزن ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد