پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

پسران مکران

چابهار کنارک نیکشهر

نام محلی ماهیان خلیج فارس و دریای عمان

1- چنعت (شیر ماهی ): شیر ماهی در خلیج فارس زیست و صید می شود و دارای اسکلت استخوانی است. ماهی شیر تقریباً به شکل هواپیمای جت است و رگه های عرضی تیره به مقدار کم و روی بدن ماهی مشاهده می شود و تقریباً شبیه ماهی قباد بوده اما از آن بزرگتر است.

2- گواب ( هوور) یا تن: این ماهی دارای گوشتی پرخون به رنگ شکلاتی تیره است و در بنادر خلیج فارس از آن برای تهیه ماهی سوری استفاده می کنند.

3-کولی( کوسه ): همان کوسه است که در داخل دهان دارای دندانهای مخروطی نوک تیز و بسیار برنده است. از انواع کولی می توان به انواع زیر اشاره کرد: کولی بلند، کولی بی دندان، کولی پنگ، کولی جرجور(ظاهر این کوسه نوزاد خود را در شکم پرورش داده و بعد به دریا رها می سازد).

4- موش دندان (شوریده ) یامشکو :  این ماهی که در بندرعباس موش دندان نامیده می شود در جلوفک دو دندان شبیه دندان  موش دارد و رنگ بدن آن در پشت و در قسمت شکم نقره ای می باشد و پولک های آن ریز است. 

5- حلوا: این ماهی از انواع ماهی استخوانی است که دو نوع حلوا سفید و حلوا سیاه دارد. ماهیهای حلوا عموماً در دریا زندگی کرده  و  در زمستان و اواسط پاییز به دریا می آیند .    

ادامه مطلب ...

گذری بربلوچستان

بلوچستان در منتهی الیه مرز جنوب شرقی کشور قرار دارد و در ازمنه تاریخی دور و دراز خود حوادث تلخ و شیرین بسیاری را پشت سر گذاشته است. این قسمت از فلات ایران به علت تنوع و اختلاف آب و هوا مستعد پرورش همه گونه محصولات گرمسیری و سردسیری و معتدل است و از لحاظ استعداد طبیعی همانند هندوستان است. از نظر معادن زیر زمینی از قبیل نفت، زغال سنگ، آهن و مس نیز حائز اهمیت است. بیشتر سرزمین بلوچستان در دوران های گذشته زیر آب بوده و با گذشت زمان طولانی از زیر آب بیرون آمده است. نام بلوچستان در کتیبه های میخی داریوش هخامنشی در بیستون و تخت جمشید« ماکا» یا « مکه» ضبط شده است که استان چهاردهم بوده است. این سرزمین را در زمان ساسانیان «کوسون» می گفتند اما قدیمی ترین نام آن همان «ماکا» است که هرودوت نیز آن را «مکیا» یا «میکیان» خوانده است.

ادامه مطلب ...

داروکان بهشتی کوچک در شهرستان نیکشهر

به نقل از وبلاگ نیکشهر 

 

روستای داروکان با آب و هوای معتدل، مناظری زیبا و جاذبه های تفریحی و گردشگری کم نظیر در منطقه، بهشتی کوچک در شهرستان گرم نیکشهر است.

چشمه ها، آبشارها، نخلستانهای تنومند، آب جاری رودخانه ها در تمام فصل های سال و وجود باغات میوه های گرمسیری و سردسیری در حاشیه رودخانه تصویری زیبا از چشم اندازهای طبیعی در منطقه ترسیم کرده است. 

ادامه مطلب ...